Geplaatst op Geef een reactie

Marktwerking in huisdierenzorg?

Over de steeds duurder wordende dierenartsen is al heel wat geschreven. De regering zal een onderzoek opstarten om de effecten van marktwerking in de huisdierenzorg in kaart te brengen om dan met aanbevelingen te komen. Gebrek aan doortastendheid zet zo de deur open voor voorlopig nóg meer prijsstijgingen.

De vraagkant van de markt (consument) is immers veel te afhankelijk en heeft te weinig alternatieven om de “markt zijn werk” te laten doen. Huisdierenverzekeringen verzachten de pijn maar zónder prijsprikkel zullen vraag en aanbod alleen maar toenemen en consulten en behandelingen in prijs stijgen. En dan zullen ook de verzekeringspremies snel mee omhoog gaan, zo is te verwachten. Het zijn de baasjes die de prijs van al deze marktwerking moeten betalen.  Op termijn dreigt huisdierenbezit voor velen onbetaalbaar te worden. 

Een andere gevolg van marktwerking is dat voor veel dierenartsen de verkoop van voeding en supplementen een steeds belangrijkere bron van inkomsten zijn geworden. Met het leveren van zelf geadviseerde voeding verschuift het voedingsadvies naar een “grijs gebied”. De consument heeft immers een afhankelijke positie ten opzichte van de dierenarts en zal het advies moeilijk kunnen negeren. Zo betaald de baas ook deze rekening van marktwerking.

De consument is niet georganiseerd en niet in staat om tegen de verhoogde prijzen van dierenartsen te ageren zonder hun eigen belang bij een volgende zorgvraag in gevaar te brengen. Marktwerking in de huisdierenzorg “werkt” ook alleen maar prijsnivellerend als het krachtenveld tussen vraag en aanbod enigszins in balans is. En dat is hier zeker niet het geval.

Moderne baasjes kopen in de praktijk steeds vaker éérst online. En als na verloop van tijd  de pup of kitten het toch niet meer zo goed doet wordt ook dát eerst online onderzocht. Met die vergaarde informatie wordt de dierenarts bezocht. Deze zal het huisdier onderzoeken, een diagnose stellen en een behandeling voorschrijven.  

Uiteenlopende klachten als problemen met ontlasting, huid en vacht, jeuk aan oren en poten, enz, kunnen het gevolg zijn van aangetaste darmflora.  Het medisch oplossen van klachten (de gevolgen) is het exclusieve domein van dierenartsen. Gezonde voeding (de oorzaken) is evenwel een van de krachtigste USP’s van dierenspeciaalzaken.  En die moeten nu dus ook concurreren met exclusieve veterinaire voedingslijnen van de dierenartsen.  Bovendien is de consument vooral online-georiënteerd.

Dierenspeciaalzaken onderzoeken geen dieren. Maar met enkele gerichte vragen kunnen ze met een voedingsadvies er wel voor zorgen dat de darmflora van het huisdier verbeterd en daarmee de kans op problemen kleiner wordt. De kracht van rauw/kvv/diepvries-voeding wordt door de gemiddelde consument nog teveel onderschat en door de dierenartsen nog te vaak onderbelicht.

Als dierenspeciaalzaak hebben we geen dure

Geplaatst op Geef een reactie

Lente in de bol

April doet wat ie wil maar wij hebben evengoed de lente in onze bol! Zo hebben we onze hele winkel na 7 jaar weer eens opnieuw ingedeeld.

Met een prominente plaats voor diepvries bijvoorbeeld. Immers veel problemen met honden en katten kunnen eenvoudig worden opgelost met regelmatig óók een maaltijdje “vers/rauw.  Nu dus ook met KIVO, Energique kat en de geheel vernieuwde Runner worsten.

In de nieuwe presentatie brokken vind je nu ook 3 nieuwe merken: Symply (krokant), Tribal (geperst) en McAdams (gevriesdroogd) waarmee we ook voor fijnproevers veel hoogwaardige smakelijke keuzes kunnen bieden. Bij de katten – van nature toch al fijnproevers – heel veel nieuwe bijzondere gerechten van Schesir.

Ook nieuw zijn de halsbanden, lijnen en en tuigen, latex speeltjes, shampoos, vliegtuigtassen en -koffers van Flamingo. Uiteraard hebben we ook ons eigen merk “Lammers & Co” weer wat verder opgepoetst.

We zijn er klaar voor! Kom je ook eens kijken?